دانستنی

انتخاب نوع فلنج مناسب در بین انواع فلنج ها

انتخاب نوع فلنج مناسب در بین انواع فلنج ها

فلنج یکی از مهمترین اجزاء یک سیستم پایپینگ است که لوله ها،پمپ ها، ولوها و بقیه ی اجزا سیستم را به هم متصل می کند. فلنج همچنین قابلیت ارتقاء، بازرسی و تمیزکاری این اجزاء بدون نیاز به باز کردن کل سیستم را فراهم می کند.

جنبه هایی که برای انتخاب فلنج باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • گرید ماده
  • نوع سطح فلنج
  • شکل نهایی فلنج
  • ضخامت و ابعاد فلنج

در زیر راهنمایی هایی برای انتخاب و خرید فلنج در بین انواع آن بر اساس کاربرد، استاندارد مواد و استاندارد ASTM ذکر شده است.

مقایسه ی سطح RTJ (Ring-Type Joint) و Raised Face

مقایسه ی سطح RTJ (Ring-Type Joint) و Raised Face

مقایسه ی سطح RTJ (Ring-Type Joint) و Raised Face

اکثر فلنج ها به دو دسته ی کلی RTJ و Raised Face تقسیم می شوند. بیشتر سازندگان بر این باورند که نوع RTJ کارآمدی بیشتری نسبت به نوع Raised Face دارد زیرا به جای داشتن یک کسگت (واشر) صفحه ای شکل، دارای شیارهای روی سطح خود می باشند که امکان اتصال موثرتر بین فلنج ها را فراهم میکند. داخل این شیارها ،کسگت (رینگ) به صورت پرس شده قرار گرفته و یک اتصال محکم و عایق را برای سرویس ها با تنش بالا ارائه می دهد.

مزیت اصلی فلنج ها با سطح RTJ داشتن این شیارها بر روی فلنج است که بعد از بستن پیچ ها این رینگ ها به راحتی روبروی یکدیگر قرار گرفته و محکم می شوند. فلنج های نوع API یک نوع پرکاربرد از فلنج های RTJ به حساب می آید.

فلنج های Raised Face برای موقعیت های فشار بالا و فضای کوچکتر برای کسگت یک انتخاب مناسب هستند. همانگونه که از اسم آنها مشخص است سطح آنها به صورت رزوه ای بالاتر از سطح پیچ ها قرار گرفته و واشر بر روی آن بسته می شود.
اگر به فلنج در موقعیت با دما و فشار بالا نیاز دارید فلنج نوع RTJ یک انتخاب ایده آل است. این نوع فلنج در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز کاربرد دارد. برخلاف آن، فلنج های Raised Faceبه صورت همه‌کاره بوده و برای همه ی موقعیت های فشار و دمای بالا یا پایین استفاده می شود.

فلنج گلودار

این نوع فلنج همیشه به روش فورج ساخته شده و سپس از طریق جوش لب به لب به لوله متصل می شود. همچنین، تنش ها را از فلنج به لوله منتقل می کند و به همین دلیل قابلیت تحمل فشار های بالا را دارد. این نوع فلنج را می توان در محیط های سخت با فشار و دماهای بسیار بالا استفاده کرد. فلنج گلودار قابلیت تحمل فشارهای 5,000 Psi و یا بالاتر را دارد و در انواع گریدها مانند فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ و فولاد های آلیاژی موجود است. در نهایت برای انتخاب کلاس آن باید از استاندارد ASME B16.5 استفاده کرد.

فلنج کور

این نوع فلنج برای بستن یه خط لوله در انتهای خط بسته می شود که امکان دسترسی به داخل لوله ها یا مخازن یا بازو بسته کردن آن ها را فراهم میکند. فلنج کور در دو نوع سطح صاف (Flat Face) و سطح برآمده (Raised Face) تولید می شود و در صنایع آب، پتروشیمی و گاز کاربرد دارد. برای انتخاب کلاس آن باید همانند انتخاب کلاس فلنج گلودار و با استفاده از استاندارد عمل کرد. این نوع فلنج برای محیط ها با خوردگی بالا از جنس فولاد زنگ نزن ساخته می شود.

فلنج اسلیپان

فلنج اسلیپان با دقت بالایی طراحی می شود تا قطر داخلی آن کمی بزرگتر از قطر خارجی لوله باشد و لوله درون آن قرار گیرد. سپس این فلنج از طریق جوش شیاری در بیرون،داخل، بالا و پایین به لوله متصل می شود. فلنج های اسلیپان یک انتخاب مناسب برای محیط کار با فشارهای کم است. این فلنج های در دو نوع سطح صاف و برآمده موجود است و اتصال آن ها راحت تر از فلنج گلودار می باشد. این فلنج ها برای محیط ها با دمای زیر 230 ̊C و میزان خوردگی بیشتر از 3mm ایده آل هستند. برای استفاده از این نوع فلنج در محیط هایی با شرایط شدیدتر به استاندارد ASME B31.3 یا ASME B16.5 در کلاس های 600 یا بالاتر مراجعه کنید.

فلنج لپ جوینت

فلنج لپ جوینت از دو جزء ته کوب و فلنج تشکیل می شود که لوله به ته کوب جوش داده شده و فلنج می تواند به طور آزادانه حرکت کند یا بچرخد. کاربرد این نوع فلنج در موقعیت هایی است که نیاز به بازرسی دوره ای، تمیزکاری و یا پیاده کردن وجود دارد. این فلنج ها میتواند به راحتی بچرخد تا سوراخ های پیچ ها هم راستا شوند که باعث می شود مونتاژ آن در سایزهای بزرگ ساده‌تر شود. به دلیل ساختار آن ها ممکن است برای فشارهای بسیار بالا مناسب نبوده و بیشترین کاربرد آن ها در فشار های کم است.

دیدگاهتان را بنویسید