فلنج

مزایای اتصال فلنجی چیست؟

فلنج‌ها (Flange) یکی از مهم‌ترین اتصالاتی هستند که در صنعت تاسیسات به خدمت گرفته می‌شوند.

بدون فلنج‌ها بسیاری از ارتباطات و مخابرات سیالات، سیستم‌های تولید و انتقالی که ما می‌شناسیم وجود نداشتند و یا به سختی قابل پیاده‌سازی بودند.

در این مقاله قصد داریم مزایای اتصال فلنجی به عنوان بهترین اتصال دهنده لوله‌ها و تاسیسات را بررسی کنیم.

با درک این پنج مزیت اصلی می‌توانید تصمیمات بهتری را در زمینه به کار‌گیری و خرید فلنج و طراحی سیستم‌های تاسیساتی خودتان داشته باشید.

مزایای اتصال فلنجی

سادگی

فلنج‌ها از نظر به کارگیری بسیار ساده هستند. برای آنکه بتوانید از فلنج‌های در سیستم تاسیساتی خودتان استفاده کنید نیازمند بهره‌گیری از پیچیدگی‌های مهندسی خاصی (البته به غیر از موضوع جوشکاری و تطابق فلنج با سیستم) نیستید.

ساخت و تولید فلنج‌ها (به خصوص در زمینه فلنج‌های تخت) بسیار ساده است. فلنج‌ها را می‌توان با ساده‌ترین ماشین‌های تراشکاری و از متریال‌های ریختگری مانند چدن تولید کرد. برای همین در بسیاری از صنایعی تاسیساتی و خطوط مخابرات سیالات بهره‌گیری از فلنج به خاطر ساده بودن روش کار آن بسیار مرسوم است.

اما سادگی بهره‌گیری تنها بخشی از ماجراست، بخش دیگر این سادگی به محاسبات فنی فلنچ ها بر می‌گردد. فلنج‌ها به راحتی می‌توانند تنش‌ها، فشارها و پیچش‌هائی که در کار انتقال لوله وجود دارد را به راحتی حذف کنند و همین موضوع به کمتر شدن فعالیت‌های مهندسی و تمرکز بر روی روندهای اصلی کار می‌انجامد.

انعطاف‌پذیری

همه خطوط لوله تا اندازه زیادی نیازمند انعطاف‌پذیری هستند. صنعت تاسیسات و به خصوص صنایع غذائی و شیمیائی نیازمند بازطراحی و استفاده چندباره از تجهیزات و خطوط لوله است. مزایای اتصال فلنجی در این سری از صنایع در آن است که شما می‌توانید با اندکی فعالیت‌های اصلاحی از فلنج‌ها و خطوط لوله خودتان در یک خط جدید و طراحی بهتر استفاده کنید.

بر خلاف طراحی‌های جوشی و یا طراحی‌های رزوه‌ای که هر دو جزئی از شیوه‌های مخرب به حساب می‌آیند، فلنج‌ها این امکان را به شما می‌دهند که با بازکردن پیچ‌ها امکان حذف و یا اضافه کردن لوله، بست، خم و یا سایر تجهیزات را داشته باشید. این کار سبب می‌شود که هزینه‌های نگهداری، نوسازی و تعمیرات خطوط لوله انتقال شما کاهش چشمگیری داشته باشد.

مزایای اتصال فلنجی

یکی دیگر از مزایای اتصال فلنجی آن است که بر خلاف شیوه‌های روزه‌ای شما محدود به زاویه مستقیم و در امتداد لوله نیستید، شما می‌توانید از هر زاویه‌ای برای اتصال فلنج به سر لوله استفاده کنید. این کار سبب می‌شود که انعطاف‌پذیری شبکه انتقال لوله شما بیشتر شده و بتوانید به شکل راحت تری به نتیجه دلخواه خودتان دست پیدا کنید.

همه کار بودن

یکی از مشکلاتی که در اغلب سیستم‌های تاسیساتی به خصوص در زمینه جوشکاری وجود دارد، تغییر متریال‌های لوله‌ها و یا اتصالات است. برای مثال ممکن است شما برای انتقال یک سیال و یا مایع از لوله‌های فولادی استفاده کرده باشید، در حالی که راکتور و یا پاتیل آماده‌سازی مواد شما از جنس استیل و یا حتی فلز‌های رنگی مانند مس باشد. در این شیوه شما در بهره‌گیری از روش‌های اتصالی مانند جوشکاری محدودیت زیادی خواهید داشت. مزایای اتصال فلنجی در این است که شما لزوماً محدود به اتصال متریال‌های مشابه نیستید.

در عین حال فلنج‌ها این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید بدون هیچ تخریبی از چندین خط ورودی استفاده کنید. در صنایع شیمیائی و یا غذائی، (به خصوص در صنایع غذائی) ممکن است که مواد مختلف در طی فرایند از چند مخزن وارد سیستم تولید شما شوند. ایجاد یک خط لوله مجزا برای انتقال مواد کار منطقی نیست، فلنج‌ها این امکان را به شما می‌دهند که به راحتی بتوانید انشعاب‌های مختلف را در زمان نیاز متصل کرده و در صورتی که دیگر به آن نیازی ندارید آن‌ها را کور کرده و از جریان پیدا کردن مواد جلوگیری کنید.

نگهداری آسان

فلنج‌ها گزینه‌های ایده آلی برای اتصالاتی هستند که با مواد خورنده درگیرند. انتقال مایعاتی مانند اسید و یا مواد قلیائی می‌تواند بعد از مدتی سبب خورده شدن لوله‌های انتقال و یا دیگر اتصالات شوند. استفاده از روش‌های جوشکاری و رزوه کردن ابتدای لوله‌ها روش‌های پر هزینه و حتی گاهی غیر منطقی هستند. اما استفاده از فلنج‌ها این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید به راحتی لوله‌های، اتصالات و ماشین آلات را از جای خود خارج کرده و با نمونه‌های جدیدتر جایگزین کنید.

مزیت بهره‌گیری از فلنج‌ها برای نگهداری ساده‌تر تاسیسات ساختمانی، صنعتی و کشاورزی به نسبت سیستم‌های اتصال دیگر مانند جوشکاری و رزوه کاری برای کسی پوشیده نیست، به خصوص در زمانی که تغییرات، خوردگی و جابجائی‌های نسبتاً زیادی در خطوط انتقال وجود داشته باشد.

کاهش اجزای اتصال

کاهش اجزای اتصال به معنای نشتی کمتر و اطمینان به انتقال مطمئن مایعات است. فلنج‌ها یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارها برای انتقال مایعات و سایر مواد هستند. مزیت بهره‌گیری از فلنج‌ها آن است که تعداد اجزای مورد نیاز برای انتقال مایعات به حداقل می‌رسد و شما نیازمند بهره‌گیری از فناوری‌های پیچیده برای اتصال لوله‌ها نیستید، همچنین به خاطر ساختاری که فلنج‌ها دارند، هر گونه نشتی و یا مشکل در انتقال به سرعت قابل مشاهده و برطرف کردن است.

فناوری ساخت فلنج‌ها ساده است و همین سادگی سبب می‌شود که اطمینان از به کارگیری آن‌ها بالاتر رود. هرچه فناوری ساخت و تولید و اتصال پیچیده‌تر شود، به همان نسبت ضریب موجود مشکلات احتمالی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن آخر

ما در اینجا پنج مزیت بهره‌گیری از فلنج‌ها در صنعت تاسیسات و انتقال مایعات را بر شمردیم. در مقالات بعدی و پیشین با جزئیات دقیقتر و بهتری به بررسی فلنج‌ها و راهکارهای استفاده از آن‌ها پرداخته‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید