دانستنی

گریدهای مختلف فلنج های فولاد کربنی

گریدهای مختلف فلنج های فولاد کربنی

آهن و فولاد کربنی اجزای اصلی ساخت فلنج های فولاد کربنی و فلنج های اتصال میانی محسوب می شوند. اتصالات میانی برای اتصال لوله به ولوها، مخازن و پمپ ها استفاده می شود. گرید های محصولات فولاد بر اساس نسبت عناصر مانند مقدار کربن تغییر می کند. گرید های پرکاربرد برای ساخت فلنج عبارتند از ASTM A105, ASTM A182, ASTM A694, ASTM A516, ASTM A350 میزان تقریبی کربن در فلنج های فولاد کربنی بین %1 تا % 2.1 وزنی می باشد.
افزایش میزان کربن باعث افزایش استحکام و سختی و کاهش انعطاف پذیری پس از عملیات حرارتی می شود. در صورتی که عملیات حراراتی انجام نگیرد، افزایش کربن سبب کاهش جوش پذیری می گردد.

 

فلنج های فولاد کربنی با گرید A105

فلنج های فولاد کربنی A105 ، جزء فورج شده از سیستم پایپینگ می باشند که برای ولوها، فلنج ها و اتصالات در سیستم های فشار با دمای بالا و یا دمای محیط استفاده می شوند. این گرید فولاد به راحتی قابلیت تحمل دماهای 0-550 ̊C را دارد. این گرید فولاد در محیط های دریایی و هایدروکربن نیز استفاده می شود. همچنین، در اتصالات نفت و گاز، ساخت ولوها، پتروشیمی، ساخت پمپ و سیستم های انتقال حرارت از این گرید فولاد استفاده می شود. فلنج های مختلف از جمله فلنج کور، فلنج گلودار، فلنج تخت و … از این جنس ساخته می شوند.

 

فلنج های فولاد کربنی با گرید A350 LF2

فولاد کربنی گرید A350 LF2 کاربردهای زیادی در رینگ رولینگ، فلنج های کربنی، ولوها، فولاد های کم آلیاژ فورج، و دیگر اتصالات فورج در دماهای پایین دارد. فلنج ها با این جنس به دوام بالا، استحکام و تحمل فشار شناخته می شوند. فلنج های فولاد کربنی با این گرید بیشترین قابلیت ماشینکاری بعد از فورج و یا نرمالیزه را فراهم می کنند. از خواص دیگر این جنس فولاد می توان به ضد نشت بودن (Leakage Proof) و قیمت ارزان اشاره کرد. این جنس به دلیل داشتن سختی زیاد و قیمت پایین مورد توجه بیشتری نسبت به فولاد زنگ نزن آستینیتی بوده است.

 

فلنج های فولاد کربنی کم آلیاژ با جنس A182

این گرید فولاد در فلنج های ضد زنگ، اتصالات فورج، رولینگ و سایر سرویس های دما بالا کاربرد دارد. فلنج های فولاد کربنی A182 با کروم کم انتخاب ایده آلی برای کار در محیط ها با خوردگی کم به حساب می آیند. از این گرید در صنایع گوناگونی همچون کاغذسازی، شیمیایی و پالایشگاه ها استفاده می شود. از مشخصات مهم این جنس، دوام زیاد و عدم نیاز به تعمیر پس از نصب می باشد.

 

فلنج های فولاد کربنی A694 با استحکام تسلیم بالا

فلنج های کربنی با این جنس بیشترین دوام را به نسبت به 3 مورد بالا دارند. کاربرد این گرید در لوله های انتقال نفت و گاز با فشار بالا می باشد زیرا از استحکام تسلیم بالایی برخوردار است. این جنس باید به گونه ای ساخته شود که توانایی تحمل دماهای بالا و دمای محیط را داشته باشد. با افزایش میزان کربن، فولاد پس از عملیات حرارتی سنگین و با قابلیت انعطاف پذیری کمتر می شود. همچنین در صورتی که میزان کربن افزایش یابد ولی عملیات حرارتی انجام نشود قابلیت جوش پذیری کاهش می یابد.

 

نکاتی در مورد فلنج های فورج

 

فلنج های فورج

فلنج یک صفحه ی دایره ای شکل است که در انتهای لوله ها، اتصالات و یا ولوها برای ارتباط یک سیستم استفاده می شود. روش های تولید زیادی برای ساخت فلنج وجود دارند که از مهمترین آن ها می توان به ریخته گری و فورج اشاره کرد. روش ریخته گری روش سنتی تولید است که برای کاربردهای با حساسیت کمتر از آن استفاده می شود.
فولاد فورج شده خواص عالی مکانیکی برای ساخت تقریبا همه ی انواع فلنج را ارائه می دهد. پروسه ی ساخت آنها با مواد فولاد کربنی، فولاد آلیاژی و فولاد زنگ نزن آغاز می گردد. سپس مواد خام به وسیله ی چکش و پرس بریده شده و شکل می گیرد که باعث از بین رفتن عیوب داخل ماده می شود.

گریدهای مختلف برای ساخت فلنج های فولاد کربنی

گرید های پرکاربرد برای ساخت فلنج های فولاد کربنی عبارتند از:

  • ASTM A694 F42, F46, F48, F50, F52, F56, F60, F65, F70 high yield
  • ASTM A350 LF1, LF2 CL1/CL2, LF3 CL1/CL2 low temp
  • ASTM A105N (SA105N) forged
  • ASTM A516 Grades 55, 60, and 70 plate

دیدگاهتان را بنویسید