دانستنی

تفاوت بین فلنج های فولاد کربنی و فلنج های فولاد آلیاژی

تفاوت بین فلنج های فولاد کربنی و فلنج های فولاد آلیاژی

فولاد کربنی و فولاد آلیاژی دو نوع گرید متفاوت برای ساخت فلنج ها هستند که هر دو کاربرد زیادی دارند. فولاد آلیاژی دارای عناصر متفاوت با درصدهای وزنی مختلف است که متناسب با کاربرد و موقعیت کار مشخص می شوند. فولاد کربنی که با نام آلیاژ آهن-کربن نیز شناخته می شود دارای زیر 2% وزنی کربن است. این نوع فولاد معمولا شامل مقدار کمی از عناصر کربن، فسفر، سولفور، منگنز و سیلیکون می باشد.
در فولادهای آلیاژی عناصری مانند مولیبدن، منگنز، کروم، نیکل، وانادیم و سیلیکون ترکیب شیمیایی را تشکیل می دهند. به طورکلی، فولاد های آلیاژی درصد بالایی کروم دارند و کلمه ی فولاد آلیاژی برای متمایز کردن آن ها از فولادهای با درصد کروم پایین استفاده می شود.

فولاد آلیاژی

آلیاژسازی و استفاده از عناصر مختلف خواص مکانیکی فولاد و کاربردهای آن را ارتقا می دهد. همه ی فولاد ها آلیاژ هستند ولی همه ی فولادها به اسم فولاد آلیاژی شناخته نمی شوند.

فولاد آلیاژی به نوعی فولاد گفته می شود که عناصر دیگری همچون وانادیوم، سیلیکون، مولیبدن، منگنز، کروم، نیکل و … را شامل می شود. عناصر همچون آلومینیوم، کبالت، مس، تیتانیوم، تنگستن و… کاربرد کمتری در فولادهای آلیاژی دارند. آلیاژسازی فولاد خواصی همچون استحکام، سختی، مقاومت سایشی و مقاومت خوردگی را ارتقا می دهد.

 

کاربردهای فولاد آلیاژی

فولادهای آلیاژی کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارند. فولادهای کم آلیاژ به دلیل قیمت پایین تر در صنایع مختلفی مانند ماشین سازی، ساخت و ساز، کشتی سازی، خطوط لوله و مخازن فشار دارند. فولادهای پر آلیاژ نیز به دلیل خواص مقاومت به خوردگی و سختی بالا در صنایعی همچون اتومبیل سازی، پتروشیمی و نفت و گاز دارند.

 

مزایای فولادهای آلیاژی

1-مقاومت به خوردگی
2-قابل استفاده در دمای بالا
3-با دوام بودن
4- وزن کم
5-استحکام کششی بالا

 

فولاد ساده کربنی

فولاد ساده کربنی نوعی فولاد است که میزان کربن بیشتری نسبت به آهن معمولی دارد. فولادهای کربنی با میزان کربن زیر 0.3% به عنوان فولاد کم کربن، با میزان کربن بین 0.3تا0.6 درصد به عنوان فولاد میانه کربن، و فولاد با میزان کربن بالای 0.6% به عنوان فولاد پرکربن طبقه بندی می شوند.
فولادهای پرکربن معمولا برای ساخت ابزارآلات استفاده می شود ولی فولادهای کم کربن به دلیل داشتن خواص انعطاف پذیری بالا، شکل پذیری، استفاده ی آسان و قیمت محصول پایین تر کاربرد بیشتری دارند.

 

کاربردهای فولاد ساده کربنی

فلنج های فولاد کربنی بیشترین کاربرد را در موقعیت هایی دارند که استحکام زیاد مورد نیاز است. انواع مختلف لوله ها با کاربرد در صنایع مختلف از جنس فولاد کربنی ساخته می شوند. فولادهای کم کربن کاربردهایی مانند اجزاء اتومبیل، لوله ها، پل ها، مخازن و … دارند.
فولادهای میانه کربن معمولا در ساخت دنده ها، ریل های قطار، چرخ قطار و… که نیازمند استحکام بالاتر است استفاده می شوند. فولادهای پرکربن نیز کاربردهایی نظیر ابزار برش، مته سازی، ابزارهای برش، اره، سیم کابل، قالب سازی و… دارند.

 

مزایای فولاد کربنی

1-استحکام بالا
2-انعطاف پذیری بالا
3-ماندگاری خوب
4- مقرون به صرفه
5- سازگار با محیط زیست
6- سالم و با دوام برای ظروف

دیدگاهتان را بنویسید